1. Το
μπράβο δίνει δύναμη, η κριτική σκοτώνει: Το δυσλεξικό παιδί χρειάζεται
αυτοπεποίθηση για να μάθει και να αντιμετωπίζει τις δυσκολίες του. Επειδή έχουν
βιώσει την αποτυχία, βαθιά μέσα τους πιστεύουν ότι δεν είναι ικανά για να
μάθουν. Οπότε εγκαταστήστε τη χαμένη του αυτοπεποίθηση, δώστε την ευκαιρία να
πετύχει, επαινέστε τις μικρές του επιτυχίες.
2. Μη
ζητάτε από το δυσλεξικό παιδί να διαβάζει φωναχτά: Τα αναγνωστικά του λάθη το
κάνουν να ντρέπεται.
3. Μην
τιμωρείτε το δυσλεξικό παιδί επειδή ξεχνάει πράγματα: Ενισχύστε θετικές στρατηγικές
για να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα, όπως να έχει ένα μέρος για να βάζει τα
πράγματά του.
4. Μην
αποκαλείτε τεμπέλη ένα δυσλεξικό παιδί: Οι δυσλεξικοί χρειάζεται να
δουλεύουν πιο σκληρά για να παράγουν μικρότερο αποτέλεσμα. Δυσκολεύονται να
παραμείνουν συγκεντρωμένοι όσο διαβάζουν, γράφουν ή ακούνε.
5. Να αναμένετε λιγότερη γραπτή εργασία: Οι δυσλεξικοί μαθητές ενώ
μπορεί να είναι εξαιρετικοί στον προφορικό λόγο, δυσκολεύονται να εκφράσουν τις
ιδέες τους στο γραπτό λόγο. Επιτρέψτε τους να έχουν περισσότερο χρόνο στη
διάθεσή τους για να διαβάσουν και να κατανοήσουν.
6.
Γράψτε τις εργασίες που έχει για το σπίτι και κολλήστε τις στο βιβλίο του:Δείξτε του τα βήματα που πρέπει να γίνουν
π.χ. Πρώτον κάνε εκείνο, δεύτερον κάνε αυτό κ.α.
7. Μην περιμένετε να αντιγράψει με
επιτυχία από τον πίνακα ή από βιβλίο:Δώστε του μία φωτοτυπία και προτείνετε να υπογραμμίσει
με μαρκαδόρους τις περιοχές που είναι πιο σημαντικές και σχεδιάστε και εικόνες
για να αποτυπώσετε τα πιο σημαντικά σημεία.
8. Δεχτείτε εργασίες που έχει κάνει στον
υπολογιστή: Για πολλούς δυσλεξικούς είναι ιδιαίτερα δύσκολο να γράφουν. Οι
επεξεργαστές κειμένου κάνουν τη ζωή τους πιο εύκολη. Επιτρέψτε τους να
χρησιμοποιήσουν τον αυτόματο διορθωτή κειμένου που θα τους βοηθήσει στη
γραμματική και τη στίξη και θα δώσει σε εσάς την ευκαιρία να δείτε την ποιότητα
του περιεχομένου.
9. Συζητήστε για μια δραστηριότητα, ώστε
να είστε σίγουροι ότι έγινε κατανοητή: Μετατρέψτε σε εικόνα ή συνδέστε
τη με κάτι αστείο για να τη θυμούνται καλύτερα.
10. Δώστε την ευκαιρία να απαντούν
προφορικά: Οι δυσλεξικοί μαθητές πολλές φορές μπορούν να αποδείξουν ότι
κατάλαβαν καλύτερα με μια προφορική απάντηση, ενώ δυσκολεύονται να θέσουν τις
ίδιες σκέψεις γραπτά.
Οι οδηγίες αυτές είναι βασισμένες στις
ιδιαίτερες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι δυσλεκτικοί μαθητές σε σχέση με τους
συμμαθητές τους στις σχολικές δεξιότητες της ανάγνωσης και της γραφής, της
συγκέντρωσης, της οργάνωσης του χρόνου και της κατανόησης των γλωσσικών
πληροφοριών.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος
Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος