Η
πλειονότητα των μαθητών, τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στην Δευτεροβάθμια
Εκπαίδευση, θεωρούν το μάθημα της Ιστορίας βαρετό και χωρίς ενδιαφέρον. Οι
περισσότεροι μαθητές το κατατάσσουν στα δύσκολα μαθήματα μιας και - το σύστημα
- απαιτεί απομνημόνευση και παπαγαλία. Έχουν δίκιο. Πόσοι από εμάς,
ενθυμούμενοι τα σχολικά μας χρόνια, θεωρούσαμε την Ιστορία ενδιαφέρον μάθημα;
Πάντως, αν κάποιος από εσάς την συμπαθούσε, σίγουρα οφειλόταν στον τρόπο
διδασκαλίας (βλέπε καθηγητή/δάσκαλο) και εκμάθησής της. Έτσι δεν είναι;
Πολλοί είναι οι
γονείς που αναζητούν να μάθουν τρόπους για να βοηθήσουν τα παιδιά τους στην
εκμάθηση της Ιστορίας. Το σίγουρο είναι ένα, τρόπος μαγικός και μοναδικός
δεν υπάρχει. Άλλωστε, συνταγές στην εκπαίδευση δεν υπάρχουν. Απλά βάζουμε τα
συστατικά και ελέγχουμε αν πέτυχε ή όχι. Τουλάχιστον το προσπαθούμε...Στο
σημερινό άρθρο μου θα σας προτείνω μερικούς τρόπους εκμάθησης της Ιστορίας. Σε
κάθε περίπτωση να θυμάστε πως η προσφορά και η αξία αυτού του μαθήματος είναι
ιδιαίτερα σημαντική. Η αξία της θα έλεγα πως συνοψίζεται στη φράση ''κριτική
σκέψη''.
1ος
τρόπος:
Διαβάζω
δυνατά και διακρίνω τα σημαντικά! Υπογραμμιστικό παρακαλώ....
Ένας τρόπος γνωστός και για κάποιους
μαθητές αποδοτικός, είναι η ανάγνωση του κειμένου από τον μαθητή
φωναχτά. Όταν μιλάει δυνατά ο μαθητής, συγκεντρώνεται στο περιόχενο του
κειμένου και αυτόματα το αποθηκεύει. Η ακοή συμμετέχει και ο εγκέφαλος
επεξεργάζεται καλύτερα το νόημα. Εφόσον επιτευχθεί η κατανόηση του κειμένου, ο
μαθητής ξεχωρίζει τα βασικά σημεία και τα υπογραμμίζει με ένα υπογραμμιστικό. Η
χρήση διαφορετικών χρωμάτων υπογραμμιστικών σε διαφορετικές νοηματικά
παραγράφους θα βοηθήσει και στον οπτικό διαχωρισμό αυτών και στη
γενικότερη απομνημόνευση των πληροφοριών.
2ος
τρόπος
Επόμενη
ερώτηση; Να, και η απάντηση!
Πολλοί μαθητές διαβάζουν το κείμενο
της Ιστορίας αλλά δυσκολεύονται να εκφράσουν περιληπτικά και με τη δοσμένη
χρονική σειρά τα γεγονότα. Σε αυτή την περίπτωση βοηθάνε πολύ οι ερωτήσεις.
Καλό θα ήταν κάθε παράγραφος να αποτελεί μία απάντηση σε μία ερώτηση,
χωρίς ωστόσο να θεωρείται λάθος ο διαχωρισμός της σε περισσότερες. Οι
ερωταπαντήσεις βοηθούν τον μαθητή να κατανοήσει περισσότερο το νόημα και να το
συγκρατήσει.
3ος
τρόπος
Παιχνίδι
ρόλων: δάσκαλος ο μαθητής και μαθητής ο δάσκαλος/γονέας!
Δοκιμάστε να παίξετε το παιχνίδι
αυτό! Ο μαθητής παίζοντας τον ρόλο του δασκάλου νιώθει την ευθύνη να κατανοήσει
το κείμενο έτσι ώστε να είναι σε θέση να μεταφέρει το νόημα επαρκώς στον μαθητή
του. Ο δάσκαλος από ''παντογνώστης'' γίνεται για λίγο λευκό χαρτί που πάνω του
θα γράψει νέες πληροφορίες. Έτσι, η μάθηση γίνεται παιχνίδι και θα προσπαθήσει
να φανεί αντάξιος των προσδοκιών.
4ος
τρόπος
Ηχογραφήστε
και ακούστε!
Για τους μικρούς μαθητές που έρχονται
πρώτη φορά σε επαφή με το μάθημα της Ιστορίας, ίσως να βοηθούσε η ηχογράφηση
του κειμένου καθώς το παιδί το διαβάζει δυνατά. Ακούστε το ηχογραφημένο
απόσπασμα και στη συνέχεια ζητήστε του να σας το πει περιληπτικά και να σας
απαντήσει σε ερωτήσεις σας για τα βασικά σημεία του κειμένου.
5ος
τρόπος
Σαν
παραμύθι!
Αγαπητοί γονείς (ειδικά αν έχετε
παιδάκια στην Γ' Δημοτικού), καθίστε μαζί με το παιδί σας στο πάτωμα, στο
κρεβάτι ή δίπλα στο τζάκι και διαβάστε το κείμενο εσείς την πρώτη φορά σα
να επρόκειτο για παραμύθι. Παίξτε με το νόημα των λέξεων αλλάζοντας όποτε είναι
απαραίτητο τον ρυθμό της ανάγνωσης, το χρώμα και τον τόνο της φωνής σας.
Με αυτόν τον τρόπο ο μαθητής θα διακρίνει το σημαντικό από το λιγότερο
σημαντικό, θα αντιληφθεί τη ροή και την καλή έκβαση των γεγονότων από την κακή
και θα κατανοήσει το νόημα. Μετά προσπαθήστε να εξηγήσετε τυχόν απορίες
και ζητήστε του να σας το εκφράσει περιληπτικά τονίζοντας τα σημαντικότερα
σημεία μέσα από ερωτήσεις.
Δοκιμάστε φίλοι μου! Μη φοβάστε! Το
παν είναι να το κατανοήσει. Δεν μας νοιάζουν οι λεπτομέρειες αλλά να αποδοθεί
η ουσία με όποιες λέξεις μπορεί εκείνο. Μπείτε στη θέση του παιδιού
και φέρτε στο μυαλό σας τον εαυτό σας όταν βρισκόσασταν στην ίδια θέση. Τι
θέλατε τότε;